Föreläsning och kurs om den brittiska resemarknaden. Närmast kameran: Therese Schützer, Lapland Lodge, var en av deltagarna på föreläsningen: "Storbritannien är en ny och intressant marknad att lära sig". Foto Kent Norberg.

Storbritannien - ny intressant turistisk marknad

2018-05-21 14:54

Britter bor på en ö och är kanske därför ett resbenäget folk. Gärna korta resor, oftare. Men hur lockar vi dem till oss, till Sverige och då helst till norra landsdelen?
-Swedish Lapland är ett hett alternativ på den svenska "bucketlistan", sa Elin Priestman, Visit Sweden UK.

Elin deltog via videolänk i turistmötet som hölls i Arvidsjaurs kommunhus under torsdagen. Deltagare var olika säljare av lokala turistiska upplevelser. Men även om britterna gillar att resa och deras bild av vårt land och livsstil är positiv - är Sverige fortfarande okänt som resmål.

Det som talar för Sverige är just livsstilen eftersom britterna allt oftare väljer bort solresor till förmån för lugn och ro:
-Man vill komma långt ifrån storstädernas larm och stress, sa Elin Priestman.

Konkurrensen om kunderna är dock extremt stor. Det gäller att ta sig genom mediebruset.

 

Elin gav en rad olika tips och råd för att lyckas... Som att vid mejlkonversation med researrangörerer i Storbrittannien är det normalt att svara först efter minst tre-fyra mejl:
-De överhopas av mejl dagligen, skickar man bara ett meddelande anses man inte vara tillräckligt intresserade av att sälja sin produkt. Då förpassas man till det övriga mediabruset.

Mejl inleds med "Dear mr/mrs" plus deras efternamn.





Topp 10 att tänka på när du arbetar med brittiska researrangörer:

  1)   Använd mycket bra, högupplösta bilder när du presenterar din produkt
  2)   Konkurrenskraftiga priser
  3)   Längre säsonger
  4)   När har du kapaciteten?
  5)   Information på engelska i hotellrummen
  6)   Innehåll: Nyheter, tips, recept, bilder
  7)   Social media - kanaler på engelska
  8)   Följ researrangörernas mediekanaler på engelska
  9)   Uppdaterad hemsida på engelska - kontaktinformation
10)   Tripadvisor - svara på kommentarer, lägg upp bilder 

-Researrangörerna tipsar er om att vara tydliga i er information med svar och återkoppling kring priser, samt se till att hålla överenskommelser! vidarebefordrade Elin.

Enligt henne är det vanligt att när man försöker sälja, exempelvis en hundspannstur, att det är en tur med hundsläde som tar en timme:
-Ta i mer från tårna och sälj in produkten! Berätta hur vacker natur kunden kommer att få uppleva. Om möjligheten att få se vilda djur samt att ni gör fikapaus med kokkaffe från smält snö över öppen eld, och de kan gulla med de snälla draghundarna under pausen. Måla upp bilden för dem, det säljer bättre.

Elin sa att många har säkert inte ens gjort upp eld själva. Bara den, för oss självklara, upplevelsen kan vara höjdpunkten för en resenär från Storbritannien:
-Lyft fram det ni tar naturligt och kanske självklart i Lappland. Typ hur man gör lingonsylt, täljer en enkel träkniv till stekpalten eller en korvpinne, plockar bär på hösten, gör en snögubbe vintertid, åker skidor och så vidare. Sådana saker erbjuds förmodligen inte i Stockholm. Britter är dessutom matintresserade och provar gärna lokala specialiteter.

Tänk på att säkerhet är ytterst viktigt för brittiska researrangörer och att komma med era priser minst 18 månader i förväg:
-Personligt möte är inte sällan avgörande för framgången. Vid ett handslag säger man alltid både för- och efternamn. Se dessutom till att vara påläst och väl förberedda. Med andra ord planera noga för att nå framgång och sticka ut ur bruset.

Researrangörer jobbar ofta tillsammans med press, och press finns det fortfarande väldigt gott om i Storbritannien. Därför är det bra att kunna leverera en intressant berättelse om sin produkt. I bästa fall kan det generera artiklar med vid spridning:

I november arrangerar Swedish Lapland en träff mellan researrangörer från Storbritannien och säljare av upplevelser:
-Där kan ni skapa kontakter. Satsa långsiktigt, tydligt och konsekvent så ökar vi tillsammans britternas reslust till Sverige och just din destination! slutade Elin sin föreläsning från London till deltagarna i Arvidsjaur.

Therese Schützer, Lapland Lodge, var en av deltagarna på föreläsningen:
-Storbritannien är en ny intressant marknad för oss, vi vill ju ha hit mer turister. Speciellt sommartid och då är det ju jättebra om det är som Elin sa, att britterna reser under hela året.


Skriv ut: