Lars-Åke Tjernström, var näringslivskvällens huvudtalare. Han berättade om det långa förarbetet med tågtester på Tvärbanan, som nu kan bli en sannsaga ifall regeringen säger "ja" på onsdag. Foto Kent Norberg. 33 personer deltog i mötet, i Laestadiussalen, Laponia.

Spännande vecka väntar...

2017-01-19 08:38

Sagan om tågtest på nedlagda Tvärbanan kan inom kort bli sann. Kommande onsdag reser nämligen landshövdingen, Arvidsjaurs kommunalråd Lotta Åman och Skellefteås kommunalråd Lorens Burman ner till Stockholm för att uppvakta näringsminister Mikael Damberg.

-Då hoppas vi få regeringen med på spåret, det skulle betyda en enorm samhällsekonomisk vinst! säger Lotta Åman.  

Privatmarknaden satsar två tredjedelar för att göra verklighet av planerna på att skapa tågtester på sträckan Jörn-Arvidsjaur (75 kilometer):
-Det är ett oerhört starkt projekt att vi kan mobilisera 2 miljarder kronor. Men nu är det dags för staten att ta ställning, det är vad vi väntar på att få besked om på onsdag, sa Lars-Åke Tjernström, Rail Test Nordic, när han på onsdagskvällen berättade om det femåriga förarbetet samt framtidsplanerna, på en näringslivskväll med fokus på framtiden.

Tanken är att privatmarknaden bekostar allt som rör testverksamheten och att staten tar konstnaden för räls.
Enligt Tjernström står tågtillverkarna i kö för att komma hit och testa sina tåg/vagnar. I dag finns nämligen endast ovalbanor, som dessutom är fullbelagda och är belägna i varmare områden.

Tåg tillverkade i kontinenten klarar inte klimatet i Skandinavien. Resultatet blir otaliga driftstopp:
-Telefonen ringer i ett från olika tågtillverkare, från universitet och högskolor som alla vill samverka och testa hos oss. Till och med från Indien vill de skeppa över tågset för tester med långa kontrakt.

Stora tågtillverkaren Bombardier vill skriva ett kontrakt om tågtester 25 veckor per år, i 25 år! De vill även tillhandahålla signalsystemet för tågtester:
-Ja, intresset är så stort att jag blir överväldigad, berättade Lars-Åke för deltagarna på näringslivskvällen.

Med andra ord finns enorma affärsmöjligheter i denna vilande skatt?
-Verkligen! Beräkningen är 1750 årsarbeten under uppbyggnaden och därefter 300 fasta heltidsjobb. Vilket ändå måste ses som bra skatteintäkter.

Lars-Åke har svårt tänka sig att staten vill stoppa en sådan möjlighet till ny industri:
-Antagligen var många skeptiska inledningsvis till biltest och bilevent på is. Men med facit i hand vet vi ju att det var en bra satsning som i dag omsätter över 1 miljard kronor varje vinter. 

Verksamheterna kring tågtestbanan uppdelas på detta sätt:

  • I Jörn byggs bland annat hotell som Glommershus för närvarande skissar på. Där ska testfolket bo.
  • I Glommersträsk ska underhållspersonal, klimattekniker, vagnar med mera finnas.
  • I Abborrträsk blir det infrastrukturtester och experiment.
  • I Arvidsjaur byggs två spår och verkstad med full kapacitet. Tågen ska kunna vända på ett triangelspår kopplat till Inlandsbanan. 


Blir det tummen upp från staten byggs testbanan i två etapper:
1) Jörn-Glommersträsk (650 miljoner kronor). Teststart 2019. En sträcka där höghastighetstester upp till 250 km/tim kan utföras.
2) Glommersträsk-Arvidsjaur (500 miljoner kronor). Teststart 2021. Kurvigare och backigare sträcka, som blir ett bra komplement till höghastighetstester.

Obs, maximal hastighet genom tätorter blir 30 km/tim!

  • Tvärbanans mark och grusbädd är värderad till 4 miljarder kronor där den ligger nu...
  • Kunder finns uppenbarligen.
  • Liksom obegränsad utvecklingspotential med kringeffekter.

-Det här rör sig inte om något glesbygdsprojekt, utan tester och forskning som gör att vi är med och säkrar utvecklingen inom hela Europas järnvägsindustri, underströk Lars-Åke Tjernström avslutningsvis.

Vid "ok" från staten blir nästa steg att starta ett stort samrådsmöte med alla berörda parter; samebyar, kommuner, fastighetsägare och Försvarsmakten.

Kommunalrådet Lotta Åman och näringslivschef Stina Johansson håller tummarna stenhårt för ett positivt besked:
-Behovet finns ju att förlänga besöks- och testsäsongen. Tågtester skulle kunna bli allt detta!


 

  • Kvällen fortsatte med framtidsprat om bland annat Vittjåkk. Kommunalrådet Lotta Åman hoppas att i närtid få ett pris av Naturvårdsverket för att kunna köpa loss mark, paketera produkten och sälja:

-Vi vill hitta en bra och driven entreprenör med muskler att utveckla anläggningen. Förhoppningen är att ha affären klar till sommaren.
Stina Johansson bekräftade att det finns intresse utifrån av att köpa Vittjåkksanläggningen.


 

  • Britta Lundgren, Samhällsbyggnadsförvaltningen, berättade om fortsatt arbete med att få Länsstyrelsens gillande med byggnadstillstånd på strandnära områden. I kommunen finns omkring 4000 vattendrag, fyra större älvar samt flera mindre åar och bäckar:

-Vi i kommunen brukar vara välvilligt inställda till bygglov men Länsstyrelsen har överprövningsrätt i slutänden...


  • Peter Manner, turiststrateg, berättade om det ökande intresset för Arvidsjaur som destination:

-Snö är hett! Under jul- och nyårshelgerna landade totalt sex fullastade charterplan med turister som längtade efter vit och ren snö. De har kört skoter, åkt hundspann, testat snöskovandring med mera. Det ser bra ut inför framtiden!


"Skyltdjungeln" på gator och torg i Arvidsjaurs samhälle har länge varit en diskussionsfråga. Kommunen och företagarna har därför gemensamt arbetat fram en skyltpolicy. Även samlingsskyltar har varit efterfrågade av ortens företag.

Näringslivschef Stina Johansson informerade om att Trafikverket godkänt fyra möjliga platser för sådana skyltar:

  • Fjällströmvägen
  • Stationsgatan
  • Skillnadsgatan
  • Östra Skolgatan
     

-Vi har stor genomfartstrafik i samhället och det måste finnas möjlighet även för företag som ligger en bit från Storgatan att synas, sa Stina och presenterade tillsammans med Peter Manner tre olika förslag på typsnitt till samlingskyltarna.

Genom handuppräckning togs ett beslut om att välja typsnittet Neuzeit Bold till samlingsskyltarna.

I närtid finns ett möte inplanerat med Trafikverket, där behovet av samlingsskyltar för industrin också kommer att dryftas. 


Arrangör: EU-projektet North Business Arena.


Relaterade Länkar

Skriv ut: