Två gånger per år anordnar kommunens destinationskontor en värdskapsutbildning. Foto Kent Norberg.

Värdskapsutbildning

2019-01-18 13:28

Destinationskontoret anordnar två gånger per år värdskapsutbildning för alla som i sina arbeten möter turister eller affärsfolk, på besök i Arvidsjaur:
-Även vanliga medborgare är välkomna att gå vår utbildning. För om vi alla är tillmötesgående och pratar gott om vår kommun ger det mydket tillbaka, sa Sofi L Nilsson.

Från taxichaufförer till butiksbiträden. Alla kan vi dra vårt strå till stacken för att skapa en god bild av Arvidsjaur. Dessutom blir det så mycket trevligare för oss själva att leva i kommunen om vi undviker att klaga i onödan.

Vad är då ett gott värdskap?
-Att möta människor på ett positivt sätt, uppvisa kvalitet på det vi erbjuder. Och då menar jag inte bara att sälja grejer utan hur vi uppträder själva, sa Sofi.

Att vara intresserad av sin hemort och även kunna förmedla det:
-Man vet aldrig vem man möter. En person kan bli värdefull för Arvidsjaur i framtiden.


Sofi L Nilsson höll i värdskapsutbildningen. 


När det gäller besöksnärningen har mycket hänt sista åren. Fler och större bredd av nya aktitivetsföretag, som i sin tur innebär att vi som destination har med att erbjuda till olika intressen. Sofie gick igenom alla aktivitetsföretag från norra kommundelen till södra. Med namn som exempelvis: "Burning Snow, Camp Granola, Nymånen, Wild Act, Abborrträsk Natursafari, VIP, Get Lost, Tripple-X Adventures med flera intressanta och lockande namn ute i kommunens vildmark.

Dessa erbjuder allt du kan tänkta dig från skeetskytte, hundspann, guidade skoterturer, älgsafari till rödingfiske, snöskovandringar, mm. 
-I Glommersträsk har vi dessutom ett mycket fint hattmuseum som är väl värt ett besök, sa Sofie.

Enligt henne kan det bli aktuellt med uppsökande verksamhet framöver för att nå ut till fler företag och andra som ofta kommer i kontakt med besökare och inflyttare.


Skriv ut: