Heat it vann kategorin Bästa affärsidé!

2011-04-12 11:13


Heat It:s hjärtevärmare.
Elevföretaget "Heat it UF" från Sandbackaskolan i Arvidsjaur, vann kategorin "Bästa affärsidé" vid Ung företagsmässan i Jokkmokk.


Eleverna i Sp3Ek driver idag tre olika UF-företag. Alla är lönsamma och välkända inom kommunen. Det rör sig om allt från värmande hjärtan till snöskottning och fruktleveranser som erbjuds.


Heat it:s prisade affärsidé lyder enligt följande: 
-Vi erbjuder värme i ett litet format; värmehjärtan. Dessa blir cirka 50 grader varma med endast ett knapptryck och går att använda nästan hur många gånger som helst! säger Emma Sjödin och fortsätter:

-De passar perfekt att ha med sig på skoterturen, promenaden eller i skidbacken, då man fryser om exempelvis händerna.

-Eller så kan man bara sitta och mysa med värmehjärtat i soffan eller lägga det på en ömmande kroppsdel, fyller Lisen Kostet i.
 

Med denna affärsidé vann Heat it UF kategorin "Bästa affärsidé"!

Bild) Vinnare av "Bästa affäresidé" vid UF-mässan i Jokkmokk.
Från vänster Lisen Kostet, Linn Hellman och Emma Sjödin.

Nyss hemkomna från UF-mässan, som i år hölls i Jokkmokk, är det idag fullt sjå i de tre UF-företagens kontor:
-UF mässan var hur kul som helst! Det var verkligen en upplevelse och gav bra erfarenhet inför framtiden, sammanfattar de unga företagarna; Linn Hellman, Emma och Lisen.

Priset de fick för segern i "Bästa affärsidé" var annonser hos Norrbottens media (Kuriren och NSD) till ett värde utav 10 000kr:
-Skit kul! Vi har valt att annonsera på deras webbsida och i Kuriren, för att nå ut till så många som möjligt” säger Emma.

-Det var jättekul att vinna och priset ger oss bättre marknadsföring än vad vi hade kunnat tänka oss. Vi visste dock inte att reklam var så dyrt som det var.

Reklamen tros komma ut under kommande vecka och värmehjärtan finns att köpa för 45 kr/st eller 80 kr för två st.

 

UF företaget Friskis och Fructis fick även de pris. Dock inte i bästa affärsplan, de knep istället tredjeplatsen i bästa logga:
-Verkligen roligt! Vi trodde dock att vi hade bättre chanser inom andra grenar. Men det var kul att vinna något över huvud taget, säger Lisa Johansson som tillsammans med Maria Lindgren och Tova Nilsson driver UF-företaget.

Rätt och slätt.

Företaget Rätt och Slätt UF var även de med på mässan:
-Det var kul att åka även fast vi inte vann något. Man lär sig saker ändå, säger Erik Öhman som tillsammans med Emil Lindgren och Viktor Falck driver UF-företaget vars affärsidé är att erbjuda skottning, flytthjälp och sopkörning - snabbt, enkelt och till marknadsmässiga priser.
-Nu i vårtider finns vi även till hands för däckbyte, säger Emil. 

Fakta om Ung företagsamhet (UF):
UF ger elever möjligheten att under tredje året på gymnasiet starta, driva och avveckla ett företag. Detta leder till att eleverna får möjligheterna att se hur det verkliga affärslivet fungerar. Hur man ska driva ett företag och få en insikt i hur mycket som verkligen behöver göras för att driva ett fungerande företag. Man får även möjligheten att åka på regional UF-mässa och tävla om platser till SM i Ung företagsamhet.

Av Tova Nilsson. 
 

Skriv ut: