Företagsreportage: Skellefteå Bil AB

2011-06-02 06:00


Skellefteå Bilbolag AB, i Arvidsjaur. Foto Kent Norberg.
Skellefteå Bil AB - i Arvidsjaur, sedan 1959!

Hos Skelleftå Bil i Arvidsjaur finns den nordligaste Audi-servicen:
-Det och att vi haft samma ägare från starten för 52 år sedan är vår styrka, säger Roger Degerman, platsansvarig.


Skellefteå Bil AB har funnits i Arvidsjaur sedan 1959. Till en början salufördes Volkswagen och Scania. Men så småningom fick bolaget även försäljning och service på andra bilar inom VW-gruppen.

Invigning av Skellefteå Bil i Arvidsjaur. Fotograf okänd.
Invigning av Skellefteå Bil i Arvidsjaur. Fotograf okänd.
 
Förra året sålde Bilbolaget i Arvidsjaur omkring 200 personbilar! Även i verkstäderna (personbils- och lastbilsdel) är det full verksamhet:
-Det är ständigt uppåt! säger Roger.


Från vänster: Mikael Lundqvist och Leif Lindgren jobbar på bilförsäljningsavdelningen. Roger Degerman är platsansvarig på Skellefteå Bil AB.

Norrmännen står för en stor del av omsättningen, främst sommartid:
-De kommer hit, lämnar in bilarna, hyr in sig på hotell och handlar på samhället. Under tiden reparerar vi deras bilar. Det blir en bra affär för alla! säger Roger och berättar att för norrmännen innebär verkstadsbesöket nästa halva priset jämfört med vad det får punga ut med hemma.

Patrik Eriksson jobbar som servicetekniker åt Skellefteå Bil. Foto Kent Norberg.
Patrik Eriksson jobbar som certifierad servicetekniker åt Skellefteå Bil.

2007 byggdes entrén om. Året därpå installerades bromsprovare och klinker las på verkstadsgolvet, som numer likar ett nybonad salsgolv...
-Nu är det dags igen att bygga om igen. Det blir fjärrvärme, ny ventilation och en tvätthall på baksidan. Dessutom måste vi bygga en så kallad dialogmottagning för att möta Audis krav.

Dialogmottagning, vad är det?
-En lokal på 60 kvadratmeter, utöver den ordinarie personbilsverkstaden, där vi kan ta emot lite nyare bilar och utföra enklare kontroller. Kort sagt en form av förbesiktning. Förhoppningsvis ska det vara klart till hösten.

Behövs verkligen ert stora reservdelslager nu för tiden, är inte det mesta åtgärdat via mjukvaruuppgradering?
-Nja, vi tar emot ett par pallar reservdelar varje morgon. Av vår omsättning på 40 miljoner kronor kommer hälften från verkstäderna och reservdelsförsäljningen. Men även om det är en hel del skruvande fortfarande i bilarna, måste dagens mekaniker vara mycket dataintresserade. För en ny bil innehåller ett nätverk av komponenter.

Skellefteå Bil AB, bilverkstad. Foto Kent Norberg.
Fem billyftar och klinkergolv.

Roger berättar att det finns olika skalor på mekanikerna. Från E till A: 
E = direkt från verkstadsgolvet
A = fullärd yrkesman

Det går även att utbilda sig till tekniker och vidare till certifierad tekniker (ett krav som Audi har).
-Audi har dessutom krav på 17 olika administrativa funktioner. I och med att vi är små, kan vissa funktioner stödjas från kollegorna i Skellefteå.

Roger berättar att Audi varje år skickar egna "kunder" som gör stickprovskontroller i både verkstaden och reservdelslagret. De andra bilmärkena nöjer sig med stickprovskontroller vartannat år.

Men även om Roger och Company får serva Audi, har de för liten bilhall för att få sälja bilmärket:
-Kraven numer säger utställningshall för minst 12 demobilar.

Scaniadelen.
Tillväxtenheten besökte Skellefteå Bil. Här är de i Scaniaverkstaden, tillsammans med Roger Degerman, platsansvarig.

Joakim Lundberg, verkstadschef i Scaniaverkstaden. Foto Kent Norberg.
Joakim Lundberg, verkstadschef i Scaniaverkstaden. "Vi håller på att bygga om lokalerna eftersom vi har det underlaget" säger "Jocke".

En fördel, enligt Roger, är att många företag i Arvidsjaur väljer Skellefteå Bil i och med att de finns på orten och kan ge närservice. Närvaron av Tjintokk/VW, Slagnäs, spelar naturligtvis också en betydande roll för verksamheten.

Värt vetande: VW-gruppen äger utöver Volkswagen även (bland annat): Bentley, Suzuki, Porsche, Bugatti och Lamborghini.

Fakta om Skellefteå Bil, Arvidsjaur: 
12 anställda (Totalt 100 anställda inkl Malå och Skellefteå)
40 miljoner kronor i omsättning (Totalt 400 miljoner inkl Malå och Skellefteå)
  


Skriv ut: