Axel Furtenback, Erik Landstedt och Erika Renberg, natur 3, jobbar med att försöka lösa en fingerad mordgåta på Sandbackaskolan. "Offret är en mansperson som utsatts för synbart yttre våld genom slag i huvudet och två nålstick i ena armvecket. Vi har säkrat en del brottsplatsfynd som vi ska analysera i kommande stationer" sa Erika.
Inne i sal B-3:1, har eleverna hittat ett "mordoffer". Att det är någon på skolan som är förövaren är givet. Fyra misstänka finns. Men vem kan det vara?
Julia Isacsson, natur 3, Aleksi Ollinmäki, teknik 3 och Izabelle Arthursson, natur 3, gör blodanalyser. Foto Kent Norberg.
Det är läraren Liselotte Österlund som initierat specialiseringkursen "Kriminalteknik", som ger fördjupade kunskaper för eleverna på natur- och teknikprogrammet:
-Genom att säkra olika spår på mordplatsen, analysera och undersöka, ska de försöka dra slutsatser och slutligen lista ut vem som är skyldig till dådet, säger läraren Liselotte (undre bilden).
(Nea Lundmark, till vänster).
Läraren Liselotte Österlund ansvarar för fördjupningskursen med CSI-tema. Foto Kent Norberg.
Temat som är inspirerat av tv-serien CSI gör att de berörda klasserna får praktisk möjlighet att öva relevanta kunskaper inom sina valda ämnen.
Klasserna har delats upp i sex olika grupper som roterar på totalt nio stationer, varav åtta av dem är analysstationer:
-På den här stationen, brottsplatsen, tar vi jordprover och letar efter olika spår och fynd, som i förlängningen kan bli bevismaterial, säger Erik Landström, natur åk 3.
Anton Möller letar efter fingeravtryck.
Aleksi Ollinmäki analyserar jordprover i jakt på "mördaren"...
Slutligen ska varje grupp lämna in en kriminalteknisk rapport och gemensamt komma fram till vem den skyldige är...
-Jag tycker själv, som lärare, att det är roligt och inspirerande med lite annorlunda upplägg i skolan ibland, säger Lotta Österlund, som nu närmast ser fram emot elevernas resultat.