Af Kundtjänst Arvidsjaur "En myndighet i tiden"!

2015-03-03 10:54


Lars Lindström, chef på Arbetsförmedlingen Kundtjänst i Arvidsjaur. Foto Kent Norberg.
Lars Lindström, chef för Arbetsförmedlingen Kundtjänst i Arvidsjaur. På bilden (fr.v) syns även Stina Johansson, tillförordnad näringslivschef, Klas Eriksson, sektionschef på Af Kundtjänst och Lotta Åman, kommunalråd. Foto Kent Norberg.

 

Företagsbesök:

Arbetsförmedlingen (Af) Kundtjänst i Arvidsjaur är en myndighet i tiden:
-Vi finns på Facebook, Twitter och Instagram och det fungerar jättebra, säger Lars Lindström, af-chef. 

 

Förenklat kan man säga att myndighetens huvuduppdrag, är att vara en förenande länk mellan arbetssökande och arbetsgivare. De tre servicevägarna är "Kundtjänst", den lokala arbetsförmedlingen och vägen in via sociala medier samt distansservicekontor med videokamerateknik:
-Tanken är att de ska komplettera varandra, så att insatserna kan anpassas efter kundernas behov. Än så länge sker stora delen av kontakterna genom kundtjänsten, som har öppet 72 timmar i veckan, säger Lars.


Klas Eriksson i samtal med kund via videolänk.

Men vägen in via olika sociala medier blir mer och mer populära...

Myndigheten har nyligen startat det man kallar för PWM (personligt webbmöte). Fem anställda vid kundtjänsten har precis genomgått en utbildning för att möta kunderna i det senaste i raden av nya servicevägarna - webbchatt:
-För oss i verksamheten är det revolutionerande! Tror det är framtiden vi ser här, säger Klas, som generellt märkt att fler och fler kunder vill kunna logga in och sköta sin ärenden själva.

Ärenden som kräver lite "tyngre" insatser kommer fortsättningsvis ligga på lokala arbetsförmedlingar, med personliga möten och uppsökande arbete.

Lars berättar vidare att "många företag" nyttjar möjligheten med att skapa eget konto och lägga ut företagsinformation/jobb, på Af:s webb, under länken "Annonsera direkt". 


 


En ny entré byggdes inför invigningen av AF Kundtjänst...


21 juni 2006 invigde dåvarande generaldirektören för Arbetsförmedlingen, Bo Bylund, AF Kundtjänst i Arvidsjaur. Platschef var Jan Johansson. Arkivfoto Kent Norberg.


AF Kundtjänsts egen kör underhöll på invidningen...
 

Af Kundtjänst Arvidsjaur invigdes 2006, i det som innan var regementet K4:s kontorsdel.



Kort bakgrund:
I samband med att utbildningsplattformen K4, som eget regemente, las ner 2004, blev lokaler tillgängliga för etableringar. AF Kundtjänst var en av de första statliga verksamheter, som etablerade sig i kommunen, och inte minst regementets tidigare kontorslokaler. Jägarbatlajonen finns dock kvar i allra högsta grad, i andra lokaler. Men som ett detachement till Norrbottens regemente I 19. Kriminalvårdens transporttjänst och Fortifikationsverket är andra statliga verksamheter under saamma tak.) 



I Arbetsförmedlningen Kundtjänst kontor i Arvidsjaur återfinns en Af-chef och tre sektionschefer samt drygt 70 arbetsförmedlare. 


Lars Lindström är platschef för AF Kundtjänst i Arvidsjaur. 

Könsfördelningen var vid senaste räkningen 2014: 52 kvinnor och 22 män. Genomsnittsåldern är 35 år:
-En styrka är att vi har personal som kan ta emot kunder på en rad olika språk. Så som; finska, syd- och nordsamiska, tornedalsfinska, franska, ryska, tyska och engelska.


Niklas Johansson, 2006. Arkivfoton Kent Norberg.


Niklas Johansson, 2015.

Krav för anställning är akademist utbildning med minst 180 högskolepoäng:
-Vi ser gärna att fler män söker hit. Men i dag är det faktiskt kvinnorna som har den bästa utbildningen när de söker till kontoret.  


Skriv ut: