Klagomål på inom- eller utomhusmiljö

Människor ska kunna vistas i allmänna lokaler utan att riskera att bli sjuka på grund av till exempel dålig ventilation, tobaksrök, fukt och mögel eller riskera att få nedsatt hörsel av för höga ljudnivåer. Människor ska inte heller utsättas för hälsorisker i sitt eget hem. Natur och miljö ska inte skräpas ned och förstöras. På den här sidan får du veta hur du ska göra om du har ett klagomål på inom- eller utomhusmiljön i ditt hem, i en offentlig lokal eller i naturen.

Kontakta först den som orsakar störningen

Det är myndighetsnämndens uppdrag att se till att miljöbalkens regler följs när det gäller störningar som kan innebära en risk för människors hälsa eller som skadar natur och miljö.

Men det är mycket viktigt att den som orsakar störningen får möjlighet att undersöka och åtgärda problemet innan du lämnar in en klagomålsanmälan till miljökontoret.

När det gäller en störning i din boendemiljö så är det alltid fastighetsägaren eller bostadsrätt­föreningen som har det yttersta ansvaret och det är till dem du först ska vända dig vid klagomål.

Anmäl klagomål på inom- eller utomhusmiljön

Får du ingen hjälp trots att du tagit kontakt med den ansvarige för störningen kan du anmäla ditt klagomål till miljökontoret så kanske vi kan hjälpa dig.

För att miljökontoret ska handlägga din anmälan krävs det att:

  • Miljökontoret bedömer att störningen är en hälso- eller miljörisk – enligt miljöbalken innebär olägenhet för människors hälsa en ”störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig”
  • störningen är pågående – miljökontoret handlägger inte klagomål på störningar som har upphört, och inte heller störningar som är tillfälliga.

Anmälan gör du via vår e-tjänst