Lämna anbud

1. Hitta affären

De organisationer som lyder under någon av upphandlingslagstiftningarna måste använda en godkänd elektronisk databas för att offentliggöra sina upphandlingar över ett visst belopp. De kommuner som är med i vårt samarbete använder sig a www.e-avrop.com, men det finns även andra, se tex. Konkurrensverkets annonsdatabasregister.

  • Registrera användare och bevaka annonser:
    Intresserade kan börja med att registrera en användare på www.e-avrop.com och prenumerera på de annonser som är av intresse genom att välja organisation och bransch/CPV-kod. När det läggs ut en annons som motsvarar registrerad bevakning kommer den e-postadress du lagt in på användaren att få en notis om detta.
  • Planerade upphandlingar:
    När en kommun lämnar in en beställning på en kommande upphandling till oss finns den under ”planerade upphandlingar” under respektive kommun, för att potentiella leverantörer ska veta att något är på gång.
  • Aktuella upphandlingar:
    När en upphandling är annonserad finns de under rubriken aktuella upphandlingar på e-avrop eller länken nedan.

2. Lämna anbud

Det absolut viktigaste vid anbudslämning är att börja i god tid och läsa igenom alla dokument i annonsen. I dokumenten finns information om vad det är som ska upphandlas, hur leveransen ska gå till, hur utvärderingen kommer att ske och vad som gäller vid anbudslämning.

Spara det inte till sista kvällen före anbudslämning.

När en upphandling är annonserad ska all kommunikation om den upphandlingen ske elektroniskt via e-avrops funktion Ställ en fråga. Det är för att alla som är intresserade av att lämna anbud ska få tillgång till samma information.

Om du vill veta mer om hur det går till att lämna anbud har vi samlat flera mycket bra digitala anbudsskolor, checklista och guider nedan.