Landsbygdskonferens i Arvidsjaur

  • Konferens
  • Landsbygd
  • Nyhet!

Marcus Lundberg, kommunalråd i AjrKommunstyrelsens ordförande; Marcus Lundberg hälsade alla välkomna! Foto Kent Norberg.

”Välkommen till en inspirerande landsbygdskonferens här i Arvidsjaur!” hälsade kommunalrådet Marcus Lundberg, till deltagande kommuner.

Petra Malm, konferencier, LandsbygdskonferensenHan lämnade sedan över mikrofonen till konferencieren Petra Malm, som presenterade dagens föreläsare. En av dem var Petri Kivimäki, Leader Lapland, som berättade att det finns 40 Leaderområden i landet och att han representerar åtta kommuner från Åsele och uppåt:
-Vi delar ut pengar och min uppgift är projekt. ”Man trivs där man behövs” är en förstudie med målet att skapa bättre förutsättningar för åldersgruppen 16-25 år. Tydlighet och att prata till unga, så som vi pratar med vuxna, är en förutsättning för att nå dem…

Petri Kivimäki, Leader LaplandPetri Kivimäki, Leader Lappland. Foto Kent Norberg.

  • Petri visade siffror på att det bor 42 000 invånare i området – från Åsele till Arjeplog – men av dessa är endast 3 500 mellan 16-25 år.

Leader Lapplands Ungdomsstyrelse består av 12 personer, däribland Ellen Högberg från Arvidsjaur.

Panel, debatt, Leader Lapland UNGA
Ellen Högberg, Arvidsjaur tv. Foto Kent Norberg.

I en paneldebatt diskuterades om vilka levnadsbetingelser som kan locka unga att bo kvar på landsbygden:
-Själv känner jag det går att göra skillnad i en mindre ort eftersom det är lättare att bli hörd, sa Ellen.
-Vi kommer alla att söka oss dit vi behövs och trivs, sa Maja.
Panelen myntade och beskrev landsbygden som ”slow flow” – lugnt, rofyllt, meningsfullt och med en stark skaparkraft.
-Att engagera unga handlar mycket om att få någon vuxen som litar på en, sa Emilia och fick medhålla av övriga i Ung-panelen:
-Unga går ju knappast på kommunfullmäktigemöten, utan det behövs att någon vuxen bjuder in oss först, sa Maja och fortsatte:
-Viktigt visa upp vad vi kan och vara goda ambassadörer för vår bygd. För media plockar för det mesta upp hårda nyheter och inte sällan negativa saker, som får utrymme i nyhetsflödet.

Nästa stora trend för landsbygden tror panelen blir att folk söker sig ”hit” – bort från skjutningar och gängbråk – upp till tryggheten och lugnet.

Petri återtog scenen för att presentera PUA (Professionella Unga Artister):
-Det är ett projekt som lyfter och utvecklar unga talanger inom musik och scenkonst, i Lappland. Genom workshops, mentorskap, och samarbeten med branschaktörer, får deltagarna möjlighet att växa som artister och ta steget mot en professionell karriär.

PUA, Cimberly, sång, musik, artist, saxofonMelodifestivalsklara; Cimberly bjöd på sång och musik, tillsammans med bla Petri, under Landsbygdskonferensen. Foto Kent Norberg.

PUA, Cimberly, sång, musik, artist, saxofon Med sig Petri Idolvinnaren 2023, Cimberly:
-Jag kom med i PUA som 13-14-åring. Det kändes stort och rätt att få vara med eftersom jag var osäker på vart mitt liv skulle ta vägen då. Med sånglektioner och uppträdanden fick jag med mig en grundtrygghet till Idol, och det slutade ju bra. Det är superviktigt att sådana här projekt finns för unga i norr, sa hon.

Linda Norén, Swedish Lappland visitors BoardLinda Norén. Foto Kent Norberg.

Nästa talare var Linda Norén, Swedish Lappland Visitors Board. Hon vill se mer lokal mat i restaurangerna och har därför startat projektet ”Taste of Arctic Sweden”:
-Det finns stor efterfrågan på lokal traditionell mat. Traditioner och kulturarv är intresstant för besöksnäringen. De vill hitta det som är unikt för platsen. Inte det som finns överallt annars…
Planen är att göra en sammanställning av utbudet i Norrbotten, och skapa system för att stärka den norrbottniska matarenan:
-Vi kommer att hålla utbildning i marknadsföring, då det är viktigt att hänga med i den digitala utvecklingen. Det är gratis att delta och nu hoppas jag på succé med fler besökare! sa Linda.

Johan Sundström, Rebackuddens Fjällfisk AB och konf Petra Malm
Johan och Petra samtalar om Rebackuddens Fjällfisk och produkten torkad gädda ”Vissa gillar det, andra inte…” konstaterade Johan. Foto Kent Norberg.

Johan Sundström, Rebackuddens Fjällfisk AB, lämnade karriären som snöskoterproffs och senare arbetspendlare;
-Jag hade en vision om eget företag, och om att våga säga upp en fast anställning.

Han var less på att ligga borta för att jobba:
-I sju generationer bakåt har min familj och släktingar alltid fiskat. Kände att det vore något att testa. Så jag smygstartade i liten skala och det gick bra! Så småningom sa jag upp mig och satsade fullt ut på att bli yrkesfiskare – på heltid:
-Vilken befrielse att få jobba hemmavid och styra min egen vardag.
Johan fick stöd i processen av Leader Lappland.

Fisket sker året runt i Hornavan och Rebnisjaur. 90 procent av fångsten är röding. Men även öring, abborre, sik, löja och gädda fångas – som förädlas till allt från fiskbullar av sikfärs till rökt- och kallrökt fisk, torkad och saltad fisk. Även rommen tas omhand:
-Det är för bedrövligt att många barn knappat smakat färsk fisk – utan äter mest typ fiskpinnar. I den produkten är det inte mycket näringsrik fisk.

Jörgen Hult och Anna Bogren Dalberg pratade om vikten av evenemang i en ort:
-Oavsett plats behövs mer kul! Inte minst som världen ser ut i dessa dagar.

Jörgen Hult och Anna Bogren Dalberg, Piteå summer Games
Jörgen och Anna, Piteå. Foto Kent Norberg.

Enligt Anna är det är livet mellan husen som gör det attraktivt att bo. Hon kom osökt in på PSG och PDOL (Piteå Summergames och Piteå Dansar och Ler) – två stora arrangemang som drar tusentals människor varje år.
PSG räknas som världens i dag största tredagars fotbollsturnering.

  • I somras lockade det 930 lag och 40 000 personer:

-Det är en viktig pulsåder i Piteå som givit över 70 miljoner kronor tillbaka till föreningslivet sedan starten 1990. Under dessa dagar finns inga lediga sängar i staden, om man inte bokar tidigt på säsongen.
Omkring 1500 personer krävs för att genomföra PSG. Deras lön går oavkortat till respektive förening:
-Stora evenemang som PSG och PDOL spiller över till andra kommuner också, och skapar värden för människor och företag, sa Jörgen.

Leopold Hallnor, berättar om nya digitala presentkorter som Företagarna i Arvdsiaur använder
Företagarna i Arvidsjaur lanserade ett digitalt presentkort med start i somras:
-Det ligger i tiden, sa Leopold Hallnor, från FR:s styrelse.

Arbetet med presentkortet har lett till att Leopold startat ett företag som heter ”LGV Hallnor AB”.)

Företagarna i Arvidsjaur har kikat på olika lösningar, men inget har riktigt fungerat så som de önskar det. Men så dök tanken upp att skapa en egen digital lösning ”in house”:
-Ja, vår administratör Leopold Hallnor studerar digital tjänsteutveckling på universitetet, och kan ju det här, sa Gerry Axtelius, ordförande FR Arvidsjaur.

Sedan starten i november -24 har Leopold lagt ner omkring 800 timmar på att utveckla den digitala presentkortslösningen:
-På hemsidan kan du som köpare välja om du är privat eller företag. Privata betalar med Swish. Du kan även få hjälp med det över disk hos A-färg & Tapet samt hos Elon Storgatan. På hemsidan kan köparen se vilka butiker som är anknutna till tjänsten, förklarar Leopold.

Landsbygdskonferens, sträcker på sig, gympa,
Bensträckare under ledning av Petra Malm.

Text/foto: Kent Norberg