Nu är bygglovsprocessen digital
2024-01-15 15:57
Som ett led i Arvidsjaurs kommuns strategi, för digitalisering, är nu vårt ärendehanteringssystem för bygglovsprocesser helt digital:
-Nu är det enklare för dig som medborgare eller företagare att söka bygglov och följa dina bygglovsärenden, säger bygginspektör Monika Hornig-Breitbach.
Utöver att söka lov och anmälan digitalt via e-tjänst kan du följa ditt ärende steg för steg, skicka in kompletteringar och kommunicera med din handläggare. När något nytt har hänt i ditt ärende kommer du att få avisering via e-post.
Kompletta ärenden sparar tid
E-tjänsten förklarar även olika begrepp och är ett stöd för att komma ihåg alla handlingar som behövs:
-En vanlig anledning till att ett ärende kan dra ut på tiden beror på att vi behöver skicka ut kompletteringskrav till den sökande och invänta nytt underlag, säger Monika och ger exempel:
-Ritning kan saknas eller man kan behöva ändra något för att bygglovet ska kunna beviljas. E-tjänsten har hjälptexter och signalerar om en obligatorisk fråga inte besvaras, vilket hjälper den sökande.
Bank-id
Nu vill vi att alla ska använda sig av e-tjänsterna. Det kommer att krävas mobilt bank-ID för att kunna använda e-tjänsterna och identifiera dig på ett säkert sätt.