Skolsociala teamet (SST) fyller år

  • Skola


Delar av skolsociala teamet. Övre raden stående från vänster: Lillemor Lundberg, Maria Eklund, Peter Andersson. Nedre raden från vänster: Rickard Kjällander och Anna Lindbäck.

Delar av skolsociala teamet. Övre raden stående från vänster: Lillemor Lundberg, Maria Eklund, Peter Andersson. Nedre raden från vänster: Rickard Kjällander och Anna Lindbäck.

Ett års intensivt och givande arbete med elever som inte går i skolan och deras vårdnadshavare visar resultat. En bra anledning att berätta om SSTs uppgift, hur läget förändrats sedan starten och hur en robot hjälper att delta i undervisningen.

Skolan är en viktig skyddsfaktor för lärande, social utveckling och för barn och ungdomars framtid. Skolsociala teamet ser att elevers hälsa, mående och lärande hänger tätt ihop, men det kan finnas olika orsaker till att elever inte går i skolan, som kan ha t. ex. psykiska eller fysiska orsaker. För att kunna tillgodose elevernas behov på bästa sätt kompletterar och samarbetar SST med skolan, individ- och familj omsorg (IFO) och primärvården.

Vad SST gör och vem stöder de

Skolsociala teamets uppgift är att öka skolnärvaron hos elever i grundskolan, främst genom stöd till vårdnadshavare. De ska få verktyg att kunna få sina barn att komma till skolan och även stödja skolbarnen så de klarar av att komma till skolan. En del av jobbet handlar om att bygga relationer, kartlägga orsaker till skolfrånvaro och med samtal identifiera elevens situation och behov. SST är även aktivt i vardagen och kan knacka på dörren hemma hos eleven för att uppmuntra att komma till skolan eller hämta elev i hemmet, samt möta upp elever längs skolvägen. Sedan 2024 finns det även möjlighet att använda en skolrobot för att delta i undervisningen.

Kommunikation i realtid

Skolsociala teamet (SST) fyller årOm det står fast att en elev inte kan delta i undervisningen personligen, så kan skolroboten ersätta hens ögon och öron i klassrummet medan eleven är hemma, på sjukhus eller på någon annan ”lugn plats” hen känner sig tryggt. Eleven loggar in via en läsplatta, som skolan lånar ut, och styr roboten själv. Det är möjligt att kommunicera via roboten, använda en kamera för att se klassrummet och göra sig uppmärksammad genom att räcka upp handen eller låta roboten visa andra känslor – allt anpassat efter elevens behov, men man kan också välja att vara helt anonymt.

Skolsociala teamet (SST) fyller år

Utbyte är viktigt, särskilt mellan föräldrar / närstående

På initiativ från vårdnadshavare startades upp en föräldragrupp där de nu fortsätter att träffas regelbundet i egen regi. Föräldrarna eller närstående stödjer här varandra och ger tips och trix samt delar erfarenheter. Här får man som förälder bekräftat att man inte är ensam i den här situationen. Till föräldraträffarna, som sker udda torsdagar kl. 18.00 i vuxenskolans lokaler, är även nya vårdnadshavare välkomna. Ingen föranmälan krävs och vuxenskola bjuder även på kaffe. SST har regelbunden kontakt med föräldragruppen och lyssnar in vad som är aktuellt samt försöker att besvara deras frågor. Dessutom kan alla intresserade delta i den digitala föreläsningen ”När skolan blir en kamp”, torsdag 16. oktober 2025, 18.15 – 19.30.

  • Kontakt med SST om frågor kring skolfrånvaro kan ske via: SST@arvidsjaur.se och – berörda föräldrar är varmt välkomna att höra av sig!