Spanska utbyteselever gillar Arvidsjaur!

  • Okategoriserade

Utbyteselever fr Spanien besökte elever på Fridhemsskolan, i Ajaur. Foto KN 250405.Delar av spanska utbytesgänget tillsammans med elever från Fridhemsskolan. Foto Kent Norberg.

Under vecka 6 har Fridhemsskolan i Arvidsjaur haft besök av elever från en skola i spanska Cádiz:
-Vi har fått köra snöskoter, testa pulka,  göra snöskulpturer med mera, I love it! säger Gonzalo, som aldrig upplevt snö tidigare.

Cádiz är enligt de besökande eleverna ”lite mindre” än Arvidsjaur – ”ca 100 000 invånare”…
Temat för utbytesprojektet, mellan länder och skolor: Erasmus + är ”Healthy Life in a Healthy World”.
I mars kommer Fridhemsskolan att göra ett vänbesök och träffa sina vänner i Europas äldsta stad Cádiz.
-Det blir kul!

Fakta: Cádiz är en hamnstad i regionen Andalusien i södra Spanien. Staden är en av världens äldsta sjöstäder, anlagd omkring år 1100 f.Kr. av fenicierna.
Cádiz är huvudstad i provinsen Cádiz och har cirka 120 000 invånare, med förorter cirka 650 000 invånare (inklusive Jerez de la Frontera). Staden är den äldsta i Europa som har varit bebodd oavbrutet. Källa: Wikipedia.

Utbyteselever fr Spanien besökte elever på Fridhemsskolan, i Ajaur. Foto KN 250405.
Utbyteselever fr Spanien busade i snön tillsammans med elever från Fridhemsskolan. Gonzales till höger. Foto KN 250405.

Utbyteselever fr Spanien besökte elever på Fridhemsskolan, i Ajaur. Foto KN 250405.”We love snow!

Förutom olika uteaktiviteter gjorde eleverna även följande:

  • Med åk7 fick spanska och svenska elever dansa populära danser från Spanien och Sverige samt baka muffins tillsammans.
  • Med åk8 så fick spanska elever hjälpa elever att leta efter info och skriva en text om Cádiz kring vad som finns att se och att göra där, skriva lite fakta om staden samt lite fakta om intressanta sevärdheter. Eleverna kommer nu fixa en turistbroschyr om Cádiz där de sätter ihop bilder och texterna de skrivit.
  • Med åk9 fick eleverna från Spanien låtsas vara servitörer där svenska eleverna beställde fika och något att dricka utifrån en färdig meny, sedan så fick de lära känna varandra genom att ställa frågor, osv.
  • Gymnasieeleverna i åk1 gjorde en digital presentation om typiska svenska festligheter (Fettisdagen, Midsommar, Svenskt Jul, Påsk, Valborg) där de redovisade för hela gruppen i helklass. Det var imponerande och supermodigt!)
  • Gymnasieeleverna i åk2 gjorde planscher med texter och bilder. Varje grupp fick redovisa för spanjorerna om ett ställe kring Arvidsjaur med omnejd (Arvidsjaur, Moskosel, Jokkmokk, Arjeplog, Malå och ett par byar där några har sina stugor). De berättade om vad som finns att se/göra, lite fakta om stället, vad eleverna gör själva i byn/samhället, osv. Både lärare och eleverna från Spanien uppskattade detta och lärde sig mycket, samt de tyckte att de var mycket duktiga och att de pratade mycket spanska:
    -Det var mycket bra jobbat och jag är så stolt över deras arbete, säger spanskaläraren på Fridhemsskolan, Manuel Calzada López.

Han förtydligar vidare att målet med projektet är, bland annat, att eleverna ska få mer självförtroende och våga använda deras kunskaper i spanska i det verkliga livet samt i klassrummet.

Utbyteselever fr Spanien besökte elever på Fridhemsskolan, i Ajaur. Foto KN 250405.
Spansk högstadielärare gillar att busa i snön.

Utbyteselever fr Spanien besökte elever på Fridhemsskolan, i Ajaur. Foto KN 250405.

Foto Kent Norberg.

Utbyteselever fr Spanien besökte elever på Fridhemsskolan, i Ajaur. Foto KN 250405.