Så fungerar avgiften

Avgifter för insatser enligt socialtjänstlagen

Sociala verksamheternas möjlighet att ta ut avgifter regleras i socialtjänstlagen 8 kap. Det är fullmäktige som beslutar om taxor och avgifter i Arvidsjaurs kommun. I lagen regleras den högsta avgift som en kommun får ta ut för omvårdnadsinsatser.

Maxavgiften för 2024 är 2 575 kr/månad. I maxtaxan ingår hemtjänst, stöd i boendet, trygghetslarm, matdistribution, ledsagning, närståendestöd, avlösning i hemmet, hemsjukvård, omvårdnad på vård- och omsorgsboende samt på korttidsboende. Kost och hyra ingår inte i maxavgiften.

Din avgift beror på omfattningen av de insatser du har beviljats, dina inkomster och din boendekostnad. Du betalar aldrig mer än maxavgiften för din omsorg. Däremot kan din avgift bli lägre.

Inkomstförfrågan

När du beviljats en insats som är avgiftsbelagd skickar vi en inkomstförfrågan till dig. Du har då 21 dagar på dig att besvara den.

Blanketten Inkomstförfrågan finns längst ner på sidan. Man kan också lämna uppgifterna via e-tjänsten. Länk till e-tjänsten finns också längst ner på sidan. Anhörig/god man kan lämna uppgifterna åt dig med egen e-legitimation.

Om du vill lämna uppgifter om inkomster och boendekostnad räknar vi ut din avgift. Din avgift kan vara lägre än ordinarie taxa.

Inkomstuppgifter kan när som helst lämnas in och du får då ett nytt avgiftsbeslut som gäller från och med den månad uppgifterna har lämnats in till kommunen.

Anmäl ändringar

Om dina inkomster eller boendekostnad ändras ska du meddela din avgiftshandläggare.

Om du inte vill lämna inkomstuppgifter

Om du inte lämnar inkomstuppgifter får du betala ordinarie avgift utan inkomstprövning.

Du får alltid ett avgiftsbeslut

Du får alltid ett skriftligt avgiftsbeslut där din avgift framgår. Om din avgift förändras får du alltid ett nytt avgiftsbeslut.

Avgiftsbeslutet kan överklagas och det kan du få hjälp med av din avgiftshandläggare. Information om hur du överklagar står på ditt avgiftsbeslut. Överklagan måste lämnas in inom tre veckor från den dag du fick beslutet.

Här kan du läsa mer om hur du överklagar ett beslut.

Avgiften ändras årligen

Avgifterna omräknas årligen från 1:a februari utifrån gällande prisbasbelopp utan att tas upp till fullmäktige för nytt beslut. Därför skickar vi en ny inkomstblankett varje år och du får då lämna nya uppgifter om inkomster och boendekostnad så vi kan räkna ut din avgift.