Att välja personlig assistansanordnare

Du väljer själv vem som ska utföra insatsen personlig assistans. Det finns tre alternativ:

  • kommunen som utförare
  • privat utförare
  • att du själv är arbetsgivare för personliga assistenter

Kommunen som utförare

När du väljer kommunen som assistansanordnare innebär det att du lämnar över hela arbetsgivaransvaret med rekrytering av personal, anställning, schemaläggning, arbetsplatsträffar, utbildning, rehabilitering och arbetsmiljöansvar till kommunen.

När kommunen anställer personal gäller lagar för offentligt anställda såsom arbetstidslagen, semesterlagen, tystnadsplikt och lagen om diskriminering.

Kontaktuppgifter hittar du under Kontakta socialtjänsten.

Privat utförare

Privata företag som utför personlig assistans ska ha tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Information om privata utförare finns på webbplatsen Assistanskoll, du hittar länken dit längst ner på sidan.

Vara egen arbetsgivare för personliga assistenter

Du kan själva vara arbetsgivare för sina assistenter. Om du väljer att vara egen arbetsgivare behöver du inget tillstånd från IVO, men däremot måste du anmäla till IVO att du är egen arbetsgivare för dina personliga assistenter.

Du kan begära hjälp av kommunen i frågor som rör arbetsgivarrollen.

Du kan som egen arbetsgivare inte anställa någon som du lever i hushållsgemenskap med.

Information om att vara egen utförare finns på IVO:s webbplats, du hittar länken dit längst ner på sidan.