Ansöka om insatser
För att lämna en begäran om insatser enligt Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS) eller boendestöd enligt Socialtjänstlagen (SoL) kontaktar du biståndshandläggare. Biståndshandläggare har av kommunstyrelsen i uppgift att utreda och besluta om rätten till insatser.
Kontaktuppgifter hittar du under Kontakta socialtjänsten.
Vid ansökan om insats enligt LSS utreder biståndshandläggare om du tillhör personkrets, och har rätt att ansöka om insats. Du behöver inkomma med underlag som styrker att du tillhör personkrets. Sådana underlag kan vara läkarintyg, psykologutredning, eller annan utredning av legitimerad personal. För vissa insatser behöver du inkomma med en ADL-bedömning (funktionsbedömning från arbetsterapeut) som beskriver vad du klarar och inte klarar i din vardag.
Vid ansökan om boendestöd kan du också behöva inkomma med läkarutlåtande/psykologutredning som styrker att du tillhör någon av kriterierna för att kunna beviljas insats.
Hur går en ansökan till?
Det är du själv, eller din legala företrädare som kan lämna ansökan. Vårdnadshavare till barn och ungdomar kan ställa ansökan till sitt barn/ungdom upp till och med 17 år. Om du har en God man eller förvaltare kan den personen också hjälpa dig med din ansökan.
Som en del av utredningen träffar du biståndshandläggare för att prata om den hjälp/insats du behöver. Biståndshandläggare kan göra hembesök eller boka in dig för ett möte i våra lokaler.
Du kan själv välja vilka du vill ska delta vid mötet med biståndshandläggare, exempelvis dina anhöriga, eller om du har kontakt med personligt ombud.
Biståndshandläggare utreder sedan din ansökan och du får ett beslut.
För att lämna en ansökan/begäran, boka ett besök eller få ytterligare information kontaktar du kommunens biståndshandläggare.
Bifall
Om du beviljas insats via LSS eller via Boendestödjarna kommer utförarna för insatsen att ta kontakt med dig eller ditt ombud för att planera hur insatsen ska verkställas.
Överklagan vid avslag
Om din ansökan om bistånd/insats inte beviljas får du alltid ett skriftligt beslut om detta. Beslutet kan överklagas. Tillsammans med beslutet får du information om hur du överklagar ett beslut som du inte är nöjd med.
Om du vill överklaga ett beslut ska du skicka informationen till den handläggare som fattat beslutet. Överklagan måste skickas inom tre veckor från den dagen du fick beslutet.
Handläggare gör en förnyad bedömning och skickar sedan överklagan vidare till förvaltningsrätten för prövning.
Överklagan är kostnadsfri.
Här kan du läsa mer om hur du överklagar ett beslut.