Klagomål och synpunkter

Patienter och närstående som inte är nöjda med den vård de fått ska i första hand lämna sina klagomål till den verksamhet som ansvarat för vården. Verksamheten ska bekräfta att de tagit emot klagomålet och bör lämna ett svar inom fyra veckor. Svaret ska innehålla en förklaring till vad som har hänt och formuleras så att det är lätt för patienten att förstå.

Om patienter och närstående inte själva vill eller kan ha direktkontakt med vården kan de få hjälp av Patientnämnden. Patientnämnden utreder inte själv klagomål, men kan vara en länk mellan patienten och vården.

IVO har från och med den 1 januari 2018 bara skyldighet att utreda vissa händelser, t ex om patienten fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller avlidit.

Vill du lämna ett klagomål till sociala verksamheter, tar du kontakt med ansvarig för den verksamhet det gäller

Klagomålshantering inom sociala verksamheterna

Om du vill lämna ett klagomål gällande något som inträffat inom de sociala verksamheterna finns det en särskild blankett. Du hittar den längre ner på sidan. Den lämnas sedan till ansvarig chef på verksamheten. Det går också bra att kontakta ansvarig chef för att lämna klagomål via telefon.

Kontaktuppgifter hittar du under Kontakta socialtjänsten.