Sekretess och tystnadsplikt
Socialtjänsten hanterar en mängd känsliga uppgifter om enskilda individers personliga förhållanden och det råder sträng sekretess inom verksamheten enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), OSL. Söker du stöd och hjälp måste du kunna lita på att bestämmelserna om sekretess efterlevs. I princip skyddar sekretessen alla uppgifter om dina personliga förhållanden, undantagen regleras i lagstiftningen.
Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), OSL
Bestämmelsen om tystnadsplikt och sekretess finns i offentlighets- och sekretesslagen och är till för att skydda din personliga integritet. För vem gäller tystnadsplikt? Tystnadsplikt har alla som arbetar, praktiserar eller har uppdrag inom socialtjänsten samt inom den kommunala hälso- och sjukvården. Den gäller alltså inte bara vårdpersonal, utan även administrativ personal, socialsekreterare, tolkar, lokalvårdare och förtroendevalda. Tystnadsplikten gäller även om dessa slutat sin tjänst inom socialtjänsten.
Vad innebär tystnadsplikt och sekretess?
Tystnadsplikt innebär att man varken i ord, handling eller skriftligen får informera om något som rör dina personliga förhållanden. Det gäller uppgifter om hälsotillstånd, familjesituation, utbildning, yrkesverksamhet, ekonomi samt uppgifter om adresser och telefonnummer. Sekretessen gäller alla muntliga och skriftliga personuppgifter, oavsett om de finns på papper, en dator eller på annat sätt.