Har du problem med inomhusmiljön i din bostad?
Det kan handla om att det är för kallt eller för varmt, dålig luft, fukt och mögel eller att det finns skadedjur. Då ska du kontakta din fastighetsägare eller hyresvärd. Om du bor i en bostadsrätt ska du kontakta styrelsen i din förening. Om du inte får hjälp av fastighetsägaren kan du vända dig till miljöenheten.
Vem har ansvar för miljön i din bostad?
Fastighetsägaren har ansvar att förebygga och upptäcka brister i bostaden innan de orsakar hälsoproblem för dig som bor där. Det kan handla om att kontrollera ventilationen eller åtgärda fuktskador.
Du som boende har ansvar för att sköta om din bostad, till exempel göra rent luftventiler och torka upp spillt vatten. Om du upptäcker ett problem i din bostad, till exempel skadedjur, en vattenläcka eller stopp i avloppet, är det viktigt att du direkt kontaktar din fastighetsägare så att problemet kan åtgärdas.
Om du har problem med inomhusmiljön men inte får hjälp av fastighetsägaren ska du kontakta miljöenheten. Vi gör tillsyn enligt lagen miljöbalken och kan ställa krav på fastighetsägaren om det finns brister i bostaden som kan påverka hälsan negativt för dig som bor där. Miljöenhetens tillsyn kostar ingenting för dig som boende.
Vad är viktigt att hålla koll på i din bostad?
Luften ska kännas frisk
Ventilationen ska fungera i din bostad. Frisk luft ska komma in och smutsig luft ska föras ut. Om det ofta luktar instängt eller blir imma på insidan av fönstren kan det var ett tecken på dålig ventilation. När du har fönster och dörrar stängda ska du inte få in lukter från dina grannar, till exempel matos eller tobaksrök.
Vad kan du själv göra?
Din bostad ska vara fri från skador av fukt och mögel. Det kan bildas mögel där det är fuktigt eller om ventilationen fungerar dåligt. Tecken på fuktskador kan vara fuktfläckar, missfärgningar, färg som lossnar eller bubblor i tapeter eller golvmattor. Ibland kan man känna lukten av mögel fast det inte syns och ibland luktar det ingenting.
Vad kan du själv göra?
Din bostad ska inte vara för kall eller för varm. Det får inte heller vara för mycket drag från ventiler och fönster. Kontakta fastighetsägaren om det ofta är under 20 grader i din bostad, eller över 26 grader på sommaren.
Vad kan du själv göra när det är kallt?
Vad kan du själv göra när det är varmt?
Det ska inte finnas möss, kackerlackor, vägglöss eller andra skadedjur eller ohyra i din bostad.
Vad kan du själva göra?
Störande ljud kan orsakas av fläktar, trafik eller verksamheter som till exempel verkstäder, restauranger eller pubar i närheten. Om du bor i en lägenhet kan ljud från grannar vara störande, till exempel hög musik eller ljud från steg. Men man kan inte kräva att det ska vara helt tyst och man får tåla vissa ljud från sina grannar, särskilt dagtid.
Vad kan du själv göra?
Kontakta först den som orsakar det störande ljudet eller är ansvarig för det. Om du störs av ljud som kommer utifrån, från ett annat hus eller en verksamhet, ska du kontakta den som är ansvarig för byggnaden eller verksamheten. Om du störs av ljud från till exempel en fläkt eller ett kylskåp som finns i ditt hus eller i din bostad ska du kontakta din fastighetsägare. Om du inte får hjälp kan du kontakta miljöenheten.
I din bostad ska det finnas rinnande kallt och varmt vatten i kranarna. Det varma vattnet ska vara ordentligt varmt och det kalla vattnet ordentligt kallt. Det är viktigt för att bakterier inte ska kunna växa i vattnet. Det ska också finnas fungerande avlopp.
Anmäla olägenhet
Om du upplever problem bör du först kontakta den störande eller fastighetsägaren för att avhjälpa problemet. Fortsätter problemet eller lyssnar inte fastighetsägaren eller den störande anmäler du dina olägenheter till oss på miljöenheten.
Anmälan görs på en särskild blankett som är bifogad längst ner på denna sida. Du kan även ringa in till oss. Se kontaktuppgifterna längst ned.
Telefon: 0960-155 00 (växel)
E-post: mn@arvidsjaur.se