Inspirationsdag - lockade till eftertanke och skratt...

2008-12-03 10:11

Johnny Högberg, Akademi Norr
Johnny Högberg, Akademin norr, Arvidsjaur, under Inspirationsdagen i Arjeplog -  med det ”gemensamma målet i fokus”. Akademin Norrs huvuduppgift är kompetensutvecklingsinsatser och att ordna finansiering för det. Även turism ingår i uppdragen.

Inspirationsdagen hölls för näringslivs- och besöksnäringen i A-kommunerna.
Bland föreläsarna syntes kände Dakarkartläsaren Tina Törner, representanter från Akademi Norr och Inlandsbanan AB samt beteendevetaren Lars-Peter Loeld.

 

I dag möjliggör Lärcentrafunktionen att alla Akadmi Norrs 14 medlemskommuner kan studera på distans. Utvecklingschef Johnny Högberg berättade om deras ”nya” verksamhet som de ska bedrivas i kommunerna kommande år:
- Ett sätt att vara konkurrenskraftiga inför framtiden, är att se till att det finns kompetensutvecklingsmöjlighetet genom hela arbetslivet. Ett sådant system vill vi inom Akademi Norr bygga i våra medlemskommuner, sa Högberg vid sitt anförande och tillade att:
- Utbudet ska styras av efterfrågan och Lärcentra ska vara ”motorfunktionen” i detta arbete.

Leopold Sjöström, Akademi Norr
Leopold Sjöström, Akademi Norr, pratade om nya utmaningar för besöksnäringen.

Johnnys kollega Leopold Sjöström, pratade om besöksnäringen som möter nya utmaningar:
- Det finns en längtan efter det äkta. Att det ska vara genuint rakt igenom.
Ha sa att regionen har något att bygga vidare på inom det området:
- Hur kan vi inom Akademi Norr bistå er entreprenörer i ett sådant utvecklingsarbete?

Sjöström tog som exempel, ett av dem beprövat, projekt byggt på modellen: TLA (Tourism Learning Area) och handboken ”How to create a tourism learning area:
- Den har publicerats av DG Enterprise and Industry (EU) och är ett led i EU:s arbete mot målet att genom ökad kompetens inom turistnäringen förbättra europeisk turisms konkurrenskraft och skapa fler jobb.

Kartläsaren och numer även föreläsaren Tina Törner.
Världskända kartläsaren Tina Törner, numer även framgångsrik föreläsare, deltog på Inspirationsdagen i Arjeplog. 

Kartläsaren tina Törner jobbar på att bli ”Sveriges vassaste föreläsare”:
- Jag har redan jobbat in min första miljon…

Hennes föreläsning inför näringslivs- och besöksnäringsrepresentanter från A-kommunerna handlade om att ”navigera rätt utifrån sina egna förutsättningar”:
- Jag är van att navigera i öknen. Där finns inga regler eller vägmärken. Alltså skapar jag mina egna vägar…
Tina tipsade om att ha egna utmanande mål:
- Sikta så högt det går.
Hon sa även att folk är ”attitydinkontinenter”:
- För att ni ska lyckas med Polcirkelprojektet bör ni skicka de som sprider dåliga attityder till någon annan kommun och satsa på de som sprider goda attityder istället…

Inlandsbanan AB: ordförande Jan-Eric Sandberg och dotterbolaget Grand Nordic marknadsansvariga Anna Frykman informerade om läget på banan. Foto Kent Norberg 08
Inlandsbanan AB:s ordförande Jan-Eric Sandberg och dotterbolaget Grand Nordics marknadsansvariga; Anna Frykman, informerade om läget på banan.
"Resandet har utvecklats positivt!" sa Sandberg.

”Utan spaning – ingen aning”

Inlandsbanan AB (IBAB) fyllde 100 år i fjol.
Det gjorde dock inte ordföranden Jan-Eric Sandberg, även om han jobbat för banans betydelse i många år…
- Resandet har utvecklats positivt. Fjolåret var en rekordsommar då resenärerna ökade med 28 procent! sa Jan-Eric.

Under innevarande år har resandet fortsatt att öka med ytterligare 10 procent.
Även omsättningen steg med 33 procent respektive 48 procent, ute på destinationerna längs banan.
- Det är fantastiskt!

Anna Frykman från dotterbolaget Grand Nordic berätta de att siffrorna är hämtade från en enkätundersökning de utfört för tredje året i följd:
- Utan spaning, ingen aning. Så är det helt enkelt.

Tack vare ”spaningen” har IBAB/Grand Nordic även fått reda på att:
- medelåldern på resenärerna är 52 år.
– 39 procent reser ensam eftersom de anser att de ”alltid träffar någon att prata med under resans gång”.
– 82 procent i år var nya resenärer.
– 19 procent av de som reser har läst om Inlandsbanan i tidningsartiklar.

De flesta övernattningarna sker i:
1) Östersund (71%)
2) Gällivare (60%)
3) Arvidsjaur (35%)

Sommaren 2008 steg närmare 2000 personer av Inlandsbanan i Arvidsjaur och gjorde av med cirka 1500 kronor vardera.

- Jag tror trenden blir mer tågresande. Men vi behöver mer paketerbjudande de tider vi kör tåget, sa Anna Frykman, ansvarig för marknadsförningen av banan.

Investeringar inför sommaren 2009:
- nytt högtalarsystem
- mer miljötänkande
– rallartema på stationerna
– Inlandspasset återinförs
– renovering av toaletter mm
  
Lars-Peter Loeld, beteendevetare. Foto Kent Norberg 08
Peter Manner, Arvidsjaurs turistbyrå och Grand Nordics marknadsansvariga, Anna Frykman, deltog i Loelds underhållande "mindgames". 

Avslutningsvis bjöd beteendevetaren Lars-Peter Loeld på en underhållande show, med hjälp av deltagarnas tankar. Så kallad ”Mindgames”.

”Jag brukar kalla mig shaman i livets tjänst” skämtade Lars-Peter Loeld.

En föreställning som lockade till skratt men även frågetecken:
”Hur kunde du veta det?” var det många i publiken som undrade…

Lars-Peter Loeld, beteendevetare. Foto Kent Norberg

Sofi Lundmark. Foto Kent Norberg
Sofi Lundmark förvånades när beteendevetaren Lars-Peter Loeld lyckdes med konststycket att namnge hennes första kärlek.. "Otroligt, hur kunde du veta det!?"

Lars-Peter Loeld, beteendevetare. Foto Kent Norberg
Mindgames. Lotta Svensson, drog en nitlott...

Publiken trivdes.
Publiken trivdes och förvånades över beteendevetaren Peter Loelds förmågor.


Kent Norberg


Skriv ut: