Arvidsjaurs utvecklingsenhet fortsätter efter sommaren sin "roadshow" bland kommunens företag. Tidigare besöktes bland andra; träindustrin, måleri-, radio- och tv-handlare (se nyhetsarkivet). Nu sätts fokus på handel.
Tidigare nyligen publicerade artiklar från handeln:
Arvidsjaurs Renslakt AB
Statoil
"Lill-Ica"
Coop Konsum
Michael och Lotta Kostet, driver Ica Supermarket i Arvidsjaur.
Dessutom monterar snart paret upp nya neonskyltar ovanför entrén:
-Vi blir först i länet med att sätta upp sådana skyltar. Det blir finare för kunden och ut mot samhället i övrigt, jämfört med de som sitter där nu, säger Lotta.
Det var 1 oktober 2007 som Michael och Lotta övertog butiken. De anser sig ha fått bra respons av ortsborna och redovisar bra volymutveckling. Även sommarens försäljning har varit bra:
-Årsomsättningen är nu på drygt 50 miljoner kronor, vilket motsvarar en tredjedel av kommunens totala köpkraft.
Ser du någon trend inom er genre?
-Ja, kunden blir mer och mer medveten. Dessutom ökar intresset för ekologiskt. Generellt kan man nog säga att Arvidsjaursborna är duktiga på att laga egen mat. Det är egentligen först när vi kör olika driver på färdiglagat mat som vi ser ökad försäljning där. Tror att snabbmat är mer gångbart i städerna. Här är det mer märgben och fläsklägg, säger Michael.
En Ica-trend är att dela upp varor i "Lågprisvaror", "kvalitetsvaror" och "premiumvaror".
Butiken har i dag 14000 artiklar på 600 kvadratmeter säljyta. Total yta: 1000 kvm.
Men Mikael säger att driva butik i dag innebär inte enbart att kunna varor och artiklar:;
-Man måste även vara mycket medveten om allt från lagar och paragrafer till miljö.
Ica Supermarket omsätter sitt lager omkring 30 gånger per år:
-Det har varit en trevlig resa hit. Vi har fått en bra plattform. Härifrån ska vi bygga vidare! säger Michael och Lotta.
Anställda: 15 inklusive deltid.