Företagsbesök: Hotell Laponia

2011-03-03 16:07

Hotellchefen Kristoffer Lundstrom sågar isblock som ska bli isbar... Foto Kent Norberg.
Hotellchefen Kristoffer Lundström sågar det som ska bli en isbar för Gislaved, som visade nya däck i Arvidsjaur. Foto Kent Norberg


Laponias vd, Kristoffer Lundström, jobbar för profilera hotellet som ett nöjescentrum i Norrlands inland:
-Det ger liv åt hotellet och folk drar folk. I sin tur skapar det bra marknadsföring och ökade chanser att knyta nya kunder till oss.
   

Ett nytt grepp är att jobba med en lokalt förankrad "nöjesgrupp" där olika idéer vägs för och emot.

Att striptease är en av dessa tankar kunde vi nyligen läsa i dagspressen...
-Jo, ordet är kontroversiellt, men gav bra eko och är väl inte helt otänkbart i en framtid. Men det och annat ska tänkas igenom först, säger Kristoffer och berättar att i höst satsas det på shower med boende och mat.

Färdiga planer är bland andra; Nattivalen 8-9 juli och superheta Eldkvarn, 29 oktober.
-Då hoppas vi på uppslutning!
För att ge en liten hint, om vad det kostar att arrangera större konserter, avslöjar Kristoffer att enbart scenen vid fjolårets Nattival kostade 200 000 kronor - i hyra - för två dagar...

Vy över hotell Laponia i Arvidsjaur. Foto Kent Norberg.
Vy över hotell Laponia i Arvidsjaur. Foto Kent Norberg  

Enligt Kristoffer har hotellverksamheten "rullat" på bra efter långkonjunkturen. Så pass att det nu ska byggas om en del...  
-Ja, i lunchrestaurangen gör vi en bistro. Det blir en mysig plats i pubmiljö för de som vill ta sig ett glas och en lättare bit mat.

Kristoffer Lundström, hotellchef. Foto Kent Norberg.
Kristoffer Lundström, hotellchef, berättar att de bokat gruppen Eldkvarn till 29 oktober.

Vintertestsäsongen är motorn i Laponias verksamhet. Totalt kan hotellet erbjuda 200 rum, vilka samtliga varit uppbokade under testsäsongen:
-Samma gäller hos Edströms hotell, Tjintokk och Lapland Lodge. Alla gästerna kommer i stort sett samtidigt! Då gäller det att vi samarbetar inom näringen för att lösa boendebiten på bästa sätt, säger Kristoffer.

Biltestsäsongen är "motorn" i Laponias verksamhet. Foto Kent Norberg
Biltestsäsongen är "motorn" i Laponias verksamhet. Foto Kent Norberg 

I år tar testsäsongen slut sista helgen i mars. Kristoffer säger att han naturligtvis önskar att den varat längre:
-Det är våren och hösten som är de tunga perioderna. Men vi får nog vara rätt tacksamma ändå. Ta till exempel Åre, de har ju endast skidsäsongen...

Vy över Laponias anläggning: Sameland. Fotot Kent Norberg.
Vy över Laponias anläggning: Sameland. Privat foto: Kent Norberg.

Ser ni privatuthyrningen till testarna som en konkurrent?
-Visst är det så.. Men vi jobbar på att erbjuda hög servicenivå med servicepaket, för att gästerna ska spara pengar och få mervärden.

Att tyska Air Berlin och Fly Car flyger på destination Arvidsjaur har utöver biltest även gett weekendturism:
-Deras helgvistelse i Arvidsjaur avslutas med middag i vår anläggning "Sameland". Vi kallar upplevelsen för "Taste of Lapland" som består av souvas, svampsoppa och annat gott från vår bygd.
-Vi bjuder även på det för dem välkända svenska smörgåsbordet.

Air Berlins och FlyCars flygningar till Arvidsjaur betyder mycket för hotellnäringen. Foto Kent Norberg.
Air Berlins och FlyCars flygningar till Arvidsjaur betyder mycket för hotellnäringen. Foto Kent Norberg

Hur der set ut köksmässigt för er?
-Generellt sett är det svårt att locka kockar till inlandet. Men för närvarande har vi myckeet bra kompetens i köket och i restaurangen.

Kristoffer berättar att de jobbar för att erbjuda hemlagade luncher och omsätter omkring 300 lunchgäster dagligen. Även middagarna "ser bra ut". Speciellt vintertid, då Laponia emellanåt har verksamhet samtidigt på tre platser: hotellet, kåtan och Sameland:
-När vi har som mest med bokningar räcker inte den lokala personalen till, utan då måste vi rekrytera från närliggande orter.

Restaurangen går bra även kvällstid - speciellt under biltestsäsongen vilken är detsamma som högsäsong för de flesta inom genren i Arvidsjaur. Foto Kent Norberg.
Resturangen går bra även kvällstid. Speciellt under biltestsäsongen, vilken är detsamma som högsäsong. Bilden är tagen i samband med Kultur- och näringslivsgalan i januari. Foto Kent Norberg.

Det låter på dig som om ni är på rätt väg och ser rätt ljust på Laponias framtid..
-Så kan man sammanfatta det, tycker jag.

Avslutningsvis, lever du efter någon särskild devis eller motto?
-Devis: Gå fort och var glad!
-Mitt eget motto: Tro inte allt du hör eller ser - tro på dig själv och se vad du vill.

 

Fakta: Laponia har 20 anställda samt städpersonal på entreprenad.
 
Kristoffer Lundström i Laponias lunchrestaurang. Foto Kent Norberg. Kristoffer Lundström utsågs 2010 till Årets företagare i Arvidajur. Foto Kent Norberg.
2010 utsågs Kristoffer till "Årets företagare".
 


Skriv ut: