En ny snabbladdningsstation med kapacitet 50 kW för publikt nyttjande invigdes i dag på Skillnadsgatan 19:
-Den laddare vi nu gör publik har dels laddmöjlighet för 22 kW växelström (Typ2), men även 50 kW likströmsladdning CCS, säger Michael Lindeman, Icemakers.
I dag finns det olika typer av laddinfrastruktur och det är inte enkelt för en lekman att veta vad som är kompatibelt med vad. CCS-standarden är den som i första hand alla europeiska fordonstillverkare använder, men även t ex Hyundai och KIA har anslutit sig.
Den japanska fordonsindustrin använder en standard som heter Chademo, vilken utvecklades långt före CCS. I Kina och USA finns ytterligare egna standarder.
För att krångla till det ännu mer har elbilstillverkaren Tesla en alldeles egen laddstandard, som de andra tillverkarna av konkurrensskäl inte vill använda...
-De Teslaladdare som står utmed Laponiaparkeringen, vid Storgatan, har minst samma kapacitet som den vi nu ska inviga, men kan i princip bara nyttjas av Teslaägare.
Den typ av laddare som du finner på t ex Coop är en 22 kW växelströmsladdare Typ2 (semisnabb laddning enligt hur man inom fordonsindustrin tänker):
-Våra publika laddare i Arvidsjaur och Arjeplog gör det alltså möjligt för de allra flesta kundföretag inom testregionen att snabbladda utanför den egna testanläggningen, säger Michael.
Om man som privatperson köper en ny el- eller hybridbil av europeiska märken som exempelvis; Volvo, VW, Peugeot, Opel eller BMW är det alltså CCS-standarden det handlar om?
-Helt rätt.
Bilden ovan: Kommunalrådet Sara Lundberg klippte invigningsbandet med en rejäl häcksax: "Det här är ett jättebra initiativ och signalvärde" sa hon och klippte till! Till höger syns Michael Lindeman, Icemakers. Foto Kent Norberg.
Betalning kan ske via appar alternativt kreditkort:
-Det finns även appar på webben som talar om var dessa laddstationer finns lokaliserade samt om de är lediga för stunden, berättar Michael.
Tre motiv bakom Icemakers satsning: