"Turismens dag 2019" hölls även i år i Laponias club. Foto Peter Manner.

Turismens dag i Arvidsjaur: "Målet för regionen är en fördubbling av omsättningen"

2019-10-01 11:19

Den 26 september samlades stora delar av besöksnäringen i Arvidsjaur på Hotell Laponia för att fira Turismens Dag 2019.

Den FN-instiftade "World Tourism Day" som är det officiella namnet på engelska, hade i år temat "Turism och arbete – en bättre framtid för alla". Dagen firades för tredje året i rad av ett 50-tal personer som hade hörsammat inbjudan från Arvidsjaurs kommun.


Jalle Svanberg, styrelseordförande för den regionala turistorganisationen Swedish Lapland Visitors Board inledningstalade:
"Målet för regionen är en fördubbling av omsättningen (enligt den s.k. TEM-rapporten) fram till år 2020, från 2010 års nivå om 4,1 miljarder till 8,2 miljarder. Detta mål är på god väg att uppfyllas, då omsättningen 2018 landade på hela 7,1 miljarder kronor".

  • En ny VD är anställd efter avgående Erica Mattsson; Andreas Lind, tidigare näringslivschef på Länsstyrelsen i Norrbotten. Andreas tillträder 1 november.

För Arvidsjaur del omsattes 235 miljoner kronor 2018 enligt samma rapport, en ökning med cirka 5 procent, eller 12 miljoner kronor jämfört med mätningen föregående år.

-I Arvidsjaur finns i dag ett 30-tal företag verksamma inom besöksnäringen vid sidan av transporter, handel och restauranger. En stor del av dessa erbjuder hundspannsåkning, snöskoterutflykter, snöskovandringar eller bilkörning på is, säger Peter Manner.

Under sommaren erbjuds framförallt fiske, kanotturer, vandring och andra friluftsaktiviteter. Den samlade sysselsättningseffekten beräknas till 165 årsarbeten, eller cirka 6 procent av årsarbetstillfällena i Arvidsjaur. Motsvarande genomsnittssiffra i riket är cirka 3,5 procent. Internationellt är nivån 10 procent.

  • En ovanligt hög andel av gästerna i Arvidsjaur och regionen är internationella besökare.


VD Ralf Lundberg, Arvidsjaur Flygplats AB, informerade om att han är nöjd med det fyråriga avtal som Trafikverket har slutit med Regional Jet (Nordica) - fram till 2023.
"Detta gör att företagen i besöksnäringen nu har långsiktiga förutsättningar vilket underlättar försäljningen".

  • Regional Jet/Nordica arbetar nu för att sätta upp en bokningssida på svenska.


Ralf passade också på att informera om att en ny flyglinje startas från Köln i vinter, av företaget ProSky. Förmodligen kommer detta att betyda ännu fler besökare till Arvidsjaur och regionen.


Andra talare under kvällen var bland annat Anne Enoksson från Arvidsjaurs kommun, Tycko Johansson från Rallarmuseet i Moskosel, Kristoffer Lundström Hotell Laponia/Piteå Havsbad Group, Gonzalo Rodrigues Marques Northern Sustainable Futures, Rikardo Brunning Supertour/Purelapland.de och Kirsten Stelling Lapland Infoservice.

Matts Good, chef stöd & service i Arvidsjaurs kommun sammanfattade kvällen och konstaterade att detta är en viktig och växande del av Arvidsjaurs näringsliv.

Bild till vänster: Kristoffer Lundström, Hotell Laponia/Piteå Havsbad Group. Foto Peter Manner.


Fakta:
Swedish Lapland Visitors Board är regionens officiella företrädare för besöksnäringen. Den juridiska formen är en ekonomisk förening, där lokala destinationsorganisationer och kommuner tillsammans med andra partners (Swedavia, SJ AB) är medlemmar. Basverksamheten finansieras genom medlemsavgifter och ett verksamhetsbidrag från Region Norrbotten. Organisationen är bland annat huvudman för utvecklingsprojektet Business Capacity Development (BCD) där Arvidsjaurs kommun deltar.


Skriv ut: