Tjänster och avgifter för avfall
På denna sida finns samlat avgifter, riktlinjer och föreskrifter som rör avfall för fritidshus, hus, grovavfall, verksamheters avfall och liknande.
Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
På denna sida finns samlat avgifter, riktlinjer och föreskrifter som rör avfall för fritidshus, hus, grovavfall, verksamheters avfall och liknande.
Renhållningsavgiften ska täcka kommunens kostnader för en mängd aktiviteter. Det är allt från avfallsbehållare, insamling, transport och behandling av avfall till drift av återvinningscentraler, hantering av farligt avfall, kommunikation, administration och mycket mer. Renhållningsavgiften är uppdelad i två. En grundavgift och en hämtnings- och behandlingsavgift.
Läs mer om avgifterna nedan.
Grundavgiften är en fast avgift som täcker kostnader för administration, planering, drift av återvinningscentraler med mera. Grundavgiften måste alltid betalas oavsett om du är befriad från hämtning av hushållsavfall eller inte. Det ger dig som invånare möjlighet att använda återvinningscentralerna i kommunen.
Hämtnings- och behandlingsavgiften är kopplat till själva sophämtningen och omhändertagandet av det avfall som lämnas i sopkärlen. Vilken taxa du har beror bland annat på vilken storlek på kärlet du har och om du har en godkänd kompost för matavfall. Med en godkänd varmkompost får du nämligen rabatt på sophämtningsavgiften. Du som har fritidshus kan i sin tur ansöka om säsongshämtning av sopor. Läs mer om byte eller ändring av sophämtning här.
Vid tillfälligt uppehåll i sophämtningen reduceras hämtnings- och behandlingsavgiften. Se pdf-dokumentet Avfallstaxa för mer information.
Alla kommuner är enligt miljöbalken och avfallsförordningen skyldiga att ha en renhållningsordning som består av en avfallsplan och renhållningsföreskrifter. I renhållnings-ordningen beskriver kommunen hur avfall som uppstår i kommunen ska hanteras genom insamling, transport och behandling. Renhållningsordningen består av Avfallsplan och Renhållningsföreskrifter.
Renhållningsföreskriften är ett verktyg för att styra hanteringen av hushålls- och verksamhetsavfall. Föreskrifterna innehåller bestämmelser om hur avfallet ska sorteras, förvaras och hämtas.
Syftet med avfallsplanen är ge ett underlag för kommunens planering i avfallsfrågor.
Avfallsplanen utgör grunden för kommunens ambitioner, mål och visioner i arbetet med de nationella avfallsrelaterade miljökvalitetsmålen och anger hur vi ska ta oss dit.
Vi skapar alla avfall. När vi lagat mat, köper tidningar, kläder eller andra saker. Förr eller senare kommer det bli till avfall och vi måste därför ha en plan både för hur vi ska ta rätt på avfallet och hur kan minska mängden avfall vi skapar.
För att nå målet måste alla hjälpa till och dra sitt strå till stacken. Alla kan och ska enligt lag sortera sitt avfall. Om du är nyfiken på hur Arvidsjaur bidrar till mindre mängder avfall så se Pdf-dokumentet Avfallsplan för mer information.
Dokumentet avfallstaxan är kommunens samlade dokument för avgifter som rör avfall och renhållning. Utöver ovanstående renhållningsavgift så anger den också priser för exempelvis extra sophämtningar, latrinhämtning, taxa för slamtömning med mera. Se pdf-dokumentet Avfallstaxa för mer information.
Använd tabellen nedan för att se renhållningsavgifter för hushåll.
Grundavgift | Exkl. moms | Inkl. moms |
---|---|---|
En- och tvåbostadshus (villa, radhus) | 575 kr/år | 719 kr/år |
Verksamhets/företagslokal | 575 kr/år | 719 kr/år |
Flerbostadshus – lägenhet | 320 kr/år | 400 kr/år |
Fritidshus/Föreningslokal* | 200 kr/år | 250 kr/år |
* Gäller föreningar som verkar i egna lokaler som kan jämföras med fritidshus, ex byastugor och dylikt.
Hämtnings- och behandlingsavgift | Avgift per år, exkl. moms | Avgift per år, inkl. moms |
---|---|---|
80 liter | 1200 kr | 1500 kr |
190 liter | 2592 kr | 3240 kr |
370 liter | 3224 kr | 4030 kr |
660 liter | 5768 kr | 7210 kr |
K80 liter* | 696 kr | 870 kr |
K190 liter* | 1560 kr | 1950 kr |
K370 liter* | 1936 kr | 2420 kr |
* Avgift för fastigheter med godkänd kompost för matavfall. Kompostering av hushållsavfall får ske på den egna fastigheten i godkända kompostbehållare. Anmälan måste dock göras till miljö-, bygg- och hälsoskyddsnämnden och godkännande utfärds innan nedsättning av avgiften enligt ovan erhålls.
Avgift för extrahämtningar | Avgift/kärl exkl. moms | Avgift/kärl inkl. moms |
---|---|---|
80 liter | 68 kr | 85 kr |
190 liter | 112 kr | 140 kr |
370 liter | 160 kr | 200 kr |
660 liter | 250 kr | 300 kr |
Avlämning av extrasäck på Å VC 85kr inkl moms (Istället för extrahämtning med sopbil och dylikt, kommer kund med säck till ÅVC). |
Taxor för | Info |
---|---|
Tillfälliga arrangemang | 120 kr exkl moms+kostnaden för extratömning för aktuellt kärl (se ovan). Kund hämtar och lämnar tillbaka kärl. Kommunen tillhandahåller kärl och rengör dem efter återlämnande. |
Säsongshämtning från fritidshus | 870 kr inkl. moms. Sophämtning sker 15 maj-15 oktober med 14-dagars hämtning. Sopkärlet placeras intill sopbilens färdväg på hämtningsdagen. Före respektive efter perioden skall fritidshusägaren ha sopkärlet undanställt. |
Tillfälliga hämtningar - rastplatser m.m | Företag, m.fl. kan begära säsongshämtning under tiden 15 maj-15 oktober - Kommunen debiterar enligt taxa för de särskilda hämtningsrutiner som krävs. |
Kärlbyte | Kostnadsfritt om kunden själv rengör och ombesörjer byte av kärl. |
Avfall från hushåll | Mängd | Pris exkl. moms inkl. avfallsskatt |
---|---|---|
Grovavfall, trädgårdsavfall, farligt avfall | - | Kostnadsfritt |
Osorterat avfall från hushåll | <10 m3 | 1400 kr/ton + 4000 kr |
10-20 m3 | 1400 kr/ton + 8000 kr | |
20-40 m3 | 1400 kr/ton + 16 000 kr |
Latrinhämtning | Pris inkl. moms |
---|---|
Engångskärl inkl. hämtning. Endast latrinbehållare märkta "Arvidsjaurs ko1mnun" godkänns. Dessa finns att köpa via ÅVC eller Ånyo. Latrinbehållaren ska placeras intill sopkärlet på hämtningsdagen. | 250 kr/inkl. moms |
Taxor för slamtömning | Pris exkl. moms | Pris inkl. moms |
---|---|---|
Tömning av slamavskiljare / tank <3 m3 | 1039 kr/gång | 1299 kr/gång |
Tömning av slamavskiljare / tank 3 - 6 m3 | 1527 kr/gång | 1908 kr/gång |
Tömning av fettavskiljare< 6 m | 1527 kr /gång | 1908 kr/ gång |
För slamavskiljare > 6 m3 | 1527 kr/gång + 160kr/m3 överstigande 6m | 1908 kr/ gång + 200 kr / m3 överstigande 6m3 |
Extra avgift vid extratömning/budad tömning | 488 kr (+ordinarie pris) | 610 kr (+ ordinarie pris) |
Extra avgift för slanglängd mer än 15 m | 593 kr | 741 kr |
Tillägg för tunga brunnslock | 600 kr | 750 kr |
Ej utmärkt brunn | 200 kr | 250 kr |
Bomkörning (ex: låsta brunnar och bommar) | 320 kr | 400 kr |
Timkostnad min. debitering 0,5h (används när ej annan taxa kan tillämpas, ex spolning, rotskärning) | 1300 kr / tim | 1625 kr / tim |
Läs mer om gällande regler och villkor för slamtömning i pdf-dokumentet Avfallstaxa.